ACP | Politievakbond ACP

Doofheid is een sluipmoordenaar

Door: Jan Guichelaar, motoragent eenheid Noord-Nederland

De problemen met te lage windschermen bij de Nederlandse politiemotoren zijn al een flinke tijd gaande. Ondanks dat we de problematiek op het diverse lagen binnen de politie neergelegd hebben kregen we steeds te horen; “productverantwoordelijkheid en er mag niets aan de motoren veranderd worden”. Er werd zelfs werd gezegd: “dan stap je toch af.” Onbegrijpelijk dat er niet naar de werkvloer wordt geluisterd. Maatwerk? Dat kennen we niet. Bij de KMar kon het zonder problemen veranderd worden. Waarom bij de politie dan niet? Helaas kan ik deze vraag niet beantwoorden.

Het destijds fantastische goedgekeurde Wünderlich-scherm was fijn om achter te zitten tijdens het rijden. De steuntjes braken weleens af omdat er van een ander merk motorfiets plastic steuntjes werden geplaatst i.p.v. de metalen steunen van Wünderlich. Maar dit scherm werd onder velen ervaren als een geweldig scherm. De wind ging langs je i.p.v. zoals nu (nieuwe motorfiets) rechtstandig op je helm. Vooral de motorrijders met lengte ervaarden dit als een zeer prettig scherm.

Nadat er weer een andere machine werd geleverd (met ditmaal een scherm met een in keeping/ kommetje bovenin) namen de klachten m.b.t. het scherm toe. Deze motor heeft een geweldige uitstraling maar helaas een beroerd scherm. Wederom kwam bij het aankaarten van de problemen de product verantwoordelijkheid op de proppen. Er kwamen steeds meer collega’s met gehoor klachten. Maar ja wie maakt het dan aanhangig en wie neemt de verantwoordelijkheid? Er waren collega’s die na anderhalf jaar op de motor met het slechte scherm gereden te hebben ineens te maken kregen met gehoorschade of/en tinnitus. Sommigen waren genoodzaakt af te stappen. Anderen zijn zelfs verwezen naar het AMC (Mens en Arbeid-beroepsziekten) Deze specialist schreef zelfs in zijn vakblad dat er steeds meer gehoorschade onder de motoragenten wordt geconstateerd. De discussie kwam flink op gang en niet iedereen deelde deze mening “slecht scherm”. Je moet even weten dat doofheid / tinnitus een sluipmoordenaar is. Een collega van mij (lengte 1.82) reed op zo’n mooie motor met slecht scherm, want anders kan ik het niet benoemen en kwam na meting nu tot de conclusie dat hij ook het AMC traject in mag. Ook hij had nooit gedacht dat hem dit zou overkomen. Een trieste vertoning. Ja, hij reed ook altijd al met otoplastieken met de zwaarste demping. En dan toch? Ja dan toch. Denk er niet te lichtzinnig over.

Inmiddels is de Eenheidsleiding Noord Nederland positief begonnen om e.e.a. in kaart te brengen en hebben alle motorrijders Noord Nederland nu de mogelijkheid te reageren in persoon. Maar nog steeds zijn er collega’s gehoorschade hebben en hun mening niet durven te geven. De angst om dan van de motor te worden gezet is groot. Jammer en onbegrijpelijk. We zijn allemaal vakidioten en willen dolgraag rijden. Maar ten koste van? Er moet gewoon een oplossing komen voor dit probleem en we moeten serieus worden genomen.

De motoren die nu afgeleverd worden (met het scherm met inkeeping/ kommetje bovenin) bieden voor lange motorrijders onvoldoende bescherming. Zij zitten frontaal met hun helm in de wind. En dan hebben we het nog niet over het mobilofoonverkeer die met bepaalde snelheden niet meer goed hoorbaar is. Door informatie die zo wordt gemist, kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Sommige collega’s hebben zelfs al een ander luidsprekersset laten inbouwen. De mobilofoon staat vaak op maximaal volume in de helm en is zelfs dan nog veelal niet voldoende hoorbaar.

Soms kom je collega’s tegen met een opzetruitje om zo minder wind te vangen. Vaak krijgen zij direct de vraag wat de ervaringen zijn en wat zoiets kost. Dus het leeft volop. Een opzetruitje is een noodoplossing. Het rijdt iets prettiger. Officieel mag je ook een opzetruitje niet plaatsen op het bestaande scherm. Ook dan vervalt de productverantwoordelijkheid.

Simpel voorstel: Test in een windtunnel zowel een motor met een Wünderlich-scherm als een motor met nieuw scherm. Vergelijk de zaak met uitgebreide metingen en het wordt iedereen duidelijk hoe het zit.

Mijn grote vraag: komt er een oplossing of blijft het bij het oude? Onze werkgever is verplicht om ons gezond te laten werken. Op dit moment weet onze korpsleiding van de gevaren en laat nog steeds onze motorrijders rijden op motoren waarvan het scherm niet voldoende bescherming biedt.

Ten behoeve van de gezondheid (lees: ter voorkoming gehoorschade), besloten er 14 motorrijders niet langer op de nieuwe motor met huidig scherm te rijden.

Lees hier over de actie die de ACP heeft ondernomen.

Terug naar overzicht

De ACP biedt leden juridische hulp zodat je bij problemen over werk en inkomen verzekerd bent van rechtshulp. Je kunt ook gebruikmaken van de uitgebreide dienstverlening en diverse ledenvoordelen


Ook reageren?

Log hieronder in met je e-mailadres of lidnummer en je wachtwoord. (Hulp bij inloggen)

  • Houd rekening met je voorbeeldfunctie: ook burgers lezen jouw reactie.
  • Behandel iedereen met respect.
  • Kwetsende of aanstootgevende reacties worden verwijderd.
  • Heb je vragen? Mail ons.

Door het gebruik van deze site, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close