ACP | Politievakbond ACP

Hondengeleiders, stop je hond in een Fiat Panda

Ben je hondengeleider? Dan moet je als het aan de korpschef ligt je dienstauto inleveren en zelf een auto aanschaffen om je diensthond te vervoeren. De werkgever wil haast maken met deze maatregel, dus hebben wij daar als politievakbonden een spoedzitting tegenover gezet. ACP-collega en juriste Miriam Hendriks was gisteren met drie ACP-leden in Groningen. De werkgever zei daar: “We verplichten niemand. Wil je je eigen auto niet gebruiken, dan betekent dat het einde van werken met honden. Hoe vervelend ook.’’ Het kan toch niet gekker?

Als hondengeleider heb je een hond. Die verzorg je niet alleen op het werk en laat je niet als een wapen achter in een kluisje op het bureau. Nee, het overgrote deel van de hondengeleiders neemt de hond mee naar huis. Het dier wordt 24/7 verzorgd, zodat de trouwe viervoeters er staan om van zich af te bijten wanneer de veiligheid van collega’s in het geding komt.

De korpschef zegt nu: Neem je hond maar mee in je eigen auto. Kan dat niet (want je hebt geen eigen auto of je rijdt een Smart, Fiat Panda of een oude Lada?) Schaf dan maar een andere auto aan! Nee, de werkgever verplicht je tot niets. Maar je bent wel je baan kwijt, je hond wordt je afgenomen en er wordt voor jou gewoon een ander gezocht. We komen er samen wel uit. Ik sta achter mijn personeel, zegt de korpschef dan in het kader van de CAO. Bizar. Wat komt hierna? Moeten motorrijders straks hun eigen motor aanschaffen? Moeten de beredenen hun paard in de gang zetten? Mag je je eigen rougekwast (of die van je vrouw) meenemen om vingerafdrukken te verzamelen? Ongekend!

Ik maak er een grapje van, maar dit is natuurlijk Nederland op zijn smalst. Wat het nóg erger maakt, is dat dit zeker niet het eerste en enige probleem is dat bij de hondengeleiders speelt. Vorig jaar nog was de ACP betrokken bij een grote bijeenkomst met hondengeleiders uit heel het land. Daar werden de verschillen met elkaar besproken en werd gekeken hoe dit eenduidig geregeld kan worden. Dan ging het bijvoorbeeld om compensatie in tijd en/of geld voor de verzorging van de hond in privétijd.

Onlangs was ik zelf nog op het bureau in Den Haag om daar met de hondengeleiders te praten over de juridische procedures die lopen, de mogelijkheid van dit onderwerp bij de CAO of inbrengen aan de landelijke overleg tafel in Den Haag. Het vertrouwen in een goed gesprek met de leidinggevende is weg bij de collega’s. Er wordt over hen gesproken, door mensen die zelf nog nooit met een hond hebben gewerkt, en niet met de mensen die dit vak uitoefenen. De ACP heeft een format ingediend voor het landelijk overleg CGOP van 8 maart aanstaande om deze problemen nogmaals te bespreken. Met een werknemersbestand van 65.000 man zou het toch niet zo lastig moeten zijn om voor 400 medewerkers tot een eenduidige, voor beide partijen acceptabele regeling te komen?

Kim Rijnaard
Projectleider ACP

Update 14/3/2018:

Rechtbank in Groningen neemt bij spoedprocedure maatregel voor hondengeleiders. Dienstauto’s in Noord-Nederland mogen voorlopig nog gebruikt worden tot nadere uitspraak.

In de media:

Dagblad van het Noorden: ‘‘Agent met hond heeft dienstauto harder nodig dan korpschef’

Terug naar overzicht

Door het gebruik van deze site, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close