ACP | Politievakbond ACP

MEMO opsporing: weinig carrièrekansen, hoge werkdruk, veel bureaucratie

Een op de drie collega’s bij opsporing vinden dat zij werk onder hun niveau doen. Dat blijkt uit de medewerkersmonitor (MEMO) die de werkgever vorige week naar buiten bracht. In de monitor, ingevuld door ruim 6.000 medewerkers, werd ditmaal specifiek bij opsporing gepeild hoe collega´s hun werk beleven. Naast werken onder niveau ervaren de respondenten hoge werkdruk, te veel bureaucratie en te weinig ondersteuning bij dienstongevallen en beroepsziekte. De bevindingen komen grotendeels overeen met de conclusies van de ACP-recherchedagen. De ACP wil dan ook weten welke rol de korpsleiding pakt bij het toetsen en aanpakken van deze problemen.

Voorzitter Gerrit van de Kamp: “In navolging van dit belevingsonderzoek wil de werkgever dat teamchefs een plan van aanpak maken om de problemen binnen hun team op te lossen, maar dat hoeft de werkgever er niet van te weerhouden om nu al stappen te ondernemen. Dit zijn geen problemen die je van de ene op de andere dag tackelt. Maar je moet er wel vat op krijgen, verantwoordelijkheid nemen en laten zien dat je je schouders eronder zet.”

Ontwikkeling

Een van de zaken die de MEMO laat zien is dat collega’s het gevoel hebben dat het moeilijk is bij opsporing om je te ontwikkelen. 37 procent van de respondenten heeft het idee dat zij werk onder de eigen mogelijkheden doet en 42 procent ziet binnen de organisatie onvoldoende mogelijkheden voor ontplooiing.

Werkdruk

Dat wil overigens niet zeggen dat de collega’s zich hoeven te vervelen. De werkdruk wordt bij opsporing nog altijd als hoog ervaren. Bijna 70 procent van de respondenten geeft aan regelmatig, vaak of altijd te veel werk te moeten doen.

Dienstongevallen

Als het gaat om dienstongevallen en beroepsziekte, kwam dit bij 6 procent van de respondenten voor. De afhandeling daarvan door de werkgever werd door de collega’s beoordeeld met een onvoldoende. Voor de ACP is evident dat hier voor de Nationale Politie werk aan de winkel is. Zowel op het gebied van preventie als ondersteuning van medewerkers die te maken krijgen met een dienstongeval of beroepsziekte kunnen onduidelijkheden worden weggenomen en de snelheid van afhandeling omhoog.

Bureaucratie

In het onderzoek zegt 90 (!) procent van de respondenten dat er voor alles een formulier moet worden ingevuld. 70 procent geeft aan dat het niet of nauwelijks mogelijk is om iets op een informele manier te regelen en 58 procent vindt dat voor alles toestemming moet worden gevraagd. Van de Kamp: “De papierberg bij recherche is volgens veel collega’s te hoog. Waar het gaat om de interne administratieve last moet je dan procedures vereenvoudigen zodat de professional weer de ruimte krijgt.”

ACP-recherchedagen

De ACP ziet grote overeenkomsten tussen de onderwerpen die uit de MEMO naar voren kwamen en de onderwerpen die besproken werden tijdens de ACP-recherchedagen. Ook daar gaven collega´s aan last te hebben van een gebrek aan opleidingsmogelijkheden, structurele onderbezetting en doorgeslagen bureaucratie. Bij die dagen werden ook politieke besluitvormers betrokken.

Lees ook:
Downloads:

 

Terug naar overzicht

De ACP biedt leden juridische hulp zodat je bij problemen over werk en inkomen verzekerd bent van rechtshulp. Je kunt ook gebruikmaken van de uitgebreide dienstverlening en diverse ledenvoordelen


Ook reageren?

Log hieronder in met je e-mailadres of lidnummer en je wachtwoord. (Hulp bij inloggen)

  • Houd rekening met je voorbeeldfunctie: ook burgers lezen jouw reactie.
  • Behandel iedereen met respect.
  • Kwetsende of aanstootgevende reacties worden verwijderd.
  • Heb je vragen? Mail ons.

Door het gebruik van deze site, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close