ACP | Politievakbond ACP

ACP wil dat werkgever knelpunten in pauzeregeling wegneemt

De ACP heeft er bij de totstandkoming van de nieuwe pauzeregeling meermaals op gewezen dat deze in een aantal situaties voor uitvoeringsproblemen zou zorgen. Ruim een maand na de invoering van deze regeling worden de eerste ongewenste effecten zichtbaar. Vooral in onderbezette teams is over de regeling op grote schaal onrust ontstaan. De ACP gaat hierover met de werkgever in gesprek.

Op 10 september is de nieuwe pauzeregeling van kracht. Daarin is afgesproken dat vrijwel alle politiemedewerkers een vrije, onbetaalde pauze genieten. Er is een beperkt aantal uitzonderingssituaties opgenomen voor situaties waarbij het onmogelijk is een onverstoorbare pauze te organiseren. In die gevallen wordt een betaalde pauze ingepland, waarbij de medewerker bereikbaar en beschikbaar moet blijven tijdens de pauze.

Medewerkers die niet onder zo’n uitzonderingssituatie vallen en waarvoor dus een onbetaalde pauze wordt ingepland, mogen een half overuur schrijven als zij toch bereikbaar of beschikbaar moesten blijven of werk opgedragen kregen tijdens hun onbetaalde pauze.

Capaciteitsgebrek

Nu de pauzeregeling is ingevoerd, blijkt uit reacties van ACP-leden, dat met name in onderbezette teams uitvoeringsproblemen ontstaan. Daar is vaak vooraf al duidelijk dat collega’s geen ongestoorde pauze kunnen genieten. Toch mag er dan geen betaalde pauze worden gepland omdat deze collega’s niet onder een uitzonderingssituatie vallen. In plaats daarvan schrijven de collega’s een half overuur. Naast teams met onderbezetting speelt het probleem ook bij medewerkers die hun taak niet kunnen overdragen omdat zij die als enige in het team kunnen uitoefenen. In de afgelopen periode hebben onder andere collega’s zich bij de ACP gemeld die werkzaam zijn bij de meldkamers, medewerkers die belast zijn met operationele coördinatie, arrestantenverzorgers en collega’s van de Dienst Bewaken en Beveiligen die observatiewerkzaamheden uitvoeren.

Veel overuren en extra kosten

Deze collega’s bevinden zich in de absurde situatie dat zij standaard veel overuren schrijven, terwijl deze prima te voorkomen zijn. Het gevolg is dat er onnodig extra kosten ontstaan voor de organisatie en het is belastend voor de medewerker die een half uur langer moet doorwerken. En dat terwijl de werkdruk vaak al gigantisch is. Door gebrek aan capaciteit is het ook nog eens zeer lastig om de overuren terug te nemen. De frustratie bij de betreffende medewerkers is groot en vanuit de meldkamers horen wij dat als gevolg van de pauzeregeling in enkele weken al honderden overuren per afdeling zijn ontstaan.

Vragen ACP

De ACP wil de ongewenste effecten van de pauzeregeling bespreken in het CGOP op 3 november (het overleg tussen politiebonden en minister) en heeft dat de werkgever inmiddels laten weten.

Terug naar overzicht

De ACP biedt leden juridische hulp zodat je bij problemen over werk en inkomen verzekerd bent van rechtshulp. Je kunt ook gebruikmaken van de uitgebreide dienstverlening en diverse ledenvoordelen


Ook reageren?

Log hieronder in met je e-mailadres of lidnummer en je wachtwoord. (Hulp bij inloggen)

  • Houd rekening met je voorbeeldfunctie: ook burgers lezen jouw reactie.
  • Behandel iedereen met respect.
  • Kwetsende of aanstootgevende reacties worden verwijderd.
  • Heb je vragen? Mail ons.

Wij maken gebruik van cookies om je een optimale gebruikerservaring aan te bieden. We maken gebruik van analytisch cookies om de website en dienstverlening te kunnen verbeteren en cookies van externe partijen. Lees voor meer informatie onze  privacy statement . Klik op de accepteer button om de cookies te accepteren.