ACP | Politievakbond ACP

‘Bewust van probleem, als het te laat is’

Jan Muizer is er duidelijk over: “Iedere motorrijder heeft de beste helm, goede gehoorbescherming en een periodieke keuring nodig. En de ondernemingsraad (OR) zou hier de aandacht voor moeten hebben. Het is een landelijk verhaal, of je nu permanent op de motor zit of niet.”

Muizer, sinds 2008 met pensioen, begon zijn loopbaan in ’78 op de motor bij de verkeerspolitie. “We reden in van die plastic pakken, niks speciale bescherming. En als het koud was droeg je een lange gebreide sjaal van oma. De leren kleding kwam pas veel later, net als de gehoorbescherming.”

Hij is altijd een verkeersman geweest. En jarenlang actief in de ondernemingsraad. Muizer: “Collega’s zeiden: jij hebt een grote bek, ga het maar waarmaken. Dat heb ik gedaan in de OR maar ook als verkeerscoördinator. We konden ons echt hard maken voor het belang van collega’s. Als ik terugkijk zie ik in de kern weinig verschil met nu. Ook toen hadden we altijd te weinig mensen en middelen en tekorten op het budget. Het District Friesland was groot, van Leeuwarden tot aan Lauwersoog en Den Oever en Lemmer. Door de bezuinigingen in die tijd kregen we soms orders om de dagpatrouille niet meer dan 10 liters benzine te verbruiken waardoor je meestal eerder moest binnenkomen.”

3000 verkeersdoden

De verkeerstak van de politie kreeg, in de 70-er jaren, ineens ook politieke aandacht toen het aantal verkeersdoden steeg en in de jaren die volgden de 3000 aantikte. Er werden veel meer politiemensen aangenomen en de verkeersgroepen werden groter. In 1993 werden de verkeersgroepen opgeheven, verkeerstoezicht verminderde sterk en de ongevalscijfers gingen omhoog. “Je ziet elke keer weer dat de geschiedenis zich herhaalt. Koos Spee organiseerde daarna dat iedere regio zijn eigen handhavingsteam kreeg. Daar werd weer de expertise gelegd. De wetgeving is complex, de kennis daarvan hebben we met elkaar opgebouwd. Een PV opmaken is lastig met alle regels en uitzonderingen die er zijn, daar hebben we echt stappen in gemaakt binnen de verkeersafdelingen. De laatste vier jaar van mijn loopbaan zat ik in een expertgroep verkeerspolitie. Deze adviseerde over bestaande en nieuwe verkeerswetgeving aan het ministerie van verkeer en waterstaat. Wij vonden het altijd erg belangrijk dat nieuwe regels ook te handhaven waren. In dat werk kon ik heel veel kwijt”, aldus Muizer.

Tinnitus

“Een sluipend proces, dat is het. Voor mijn gevoel is het al begonnen toen we totaal geen bescherming hadden. De TV ging steeds harder. Ik hoorde kennelijk steeds slechter. Ik werd dover. Daarnaast ontstond er een piep. Nu is die nooit meer weg. Als ik in bed lig en ik concentreer me daarop kan het wel beangstigend zijn en word je er gek van. Altijd hoor ik een hoge toon in een soort ruis”, vertelt Jan. Wanneer hij alert werd op de regels als motorrijder? “Dat begon toen een collega zich doodreed. Als motorgroep stelden we ons ineens de vraag: hoe zijn we eigenlijk verzekerd? Dat was eind jaren ’70.  Het bleek dat onze eigen ongevalsrisico verzekering geen ongeval dekte dat in diensttijd met een politiemotor had plaatsgevonden. Wij konden toen collectief dit risico verzekeren bij het ministerie tegen een lage premie.  In de jaren die volgden werd de bescherming van de motorrijders steeds serieuzer genomen.”

Hulp van de ACP

“Ik las iets over gehoorschade via een artikel van de ACP. Toen heb ik contact gelegd met een jurist door wie ik hartstikke goed ben behandeld. Er werd geluisterd en gekeken wat haalbaar was. De werkgever gaat er steeds strakker inzitten met smartengeld. Dat begrijp ik ook wel, maar voor mij was er nog ruimte en mijn gehoorschade werd direct gelinkt aan mijn werkzaamheden. Die genoegdoening voelt goed. Het is heel belangrijk dat hier aandacht voor is. Je wordt je bij gehoorschade pas bewust van de risico’s als het te laat is.”

Goed regelen

Wat er moet gebeuren? “Ik zie hier een mooie rol weggelegd voor de Centrale Ondernemingsraad (COR). Goede otoplastieken, goede helm en bescherming én een jaarlijkse periodieke keuring middels een gehoortest. Deze jaarlijkse periodieke gehoortest zou dan moeten plaatsvinden in een professionele omgeving voor wat betreft de gehoormeting en door een instantie die daar voor 100 procent zijn werk van maakt. De werkgever moet daar op toezien. En op het gebruik van de middelen. Ik ken helaas ook collega’s die de oorddoppen maar lastig vinden, ook in het contact met burgers en collega’s. Je hebt gewoon goed te zorgen voor je mensen, het gaat om hun veiligheid en gezondheid.”

Terug naar overzicht

De ACP biedt leden juridische hulp zodat je bij problemen over werk en inkomen verzekerd bent van rechtshulp. Je kunt ook gebruikmaken van de uitgebreide dienstverlening en diverse ledenvoordelen


Ook reageren?

Log hieronder in met je e-mailadres of lidnummer en je wachtwoord. (Hulp bij inloggen)

  • Houd rekening met je voorbeeldfunctie: ook burgers lezen jouw reactie.
  • Behandel iedereen met respect.
  • Kwetsende of aanstootgevende reacties worden verwijderd.
  • Heb je vragen? Mail ons.

Wij maken gebruik van cookies om je een optimale gebruikerservaring aan te bieden. We maken gebruik van analytisch cookies om de website en dienstverlening te kunnen verbeteren en cookies van externe partijen. Lees voor meer informatie onze  privacy statement . Klik op de accepteer button om de cookies te accepteren.