C2000 hoort onze life-line te zijn

C2000 hoort onze life-line te zijn

18 feb 2020, veilig en gezond werken

Door: Maarten Brink, voorzitter ACP Zeeland-West-Brabant

Alweer bijna vier weken geleden zijn wij bij de politie overgegaan op het vernieuwde netwerk C2000. Alle techneuten hebben in pakweg één nacht een mooie operatie geleverd met de switch naar het nieuwe systeem. Na meerdere jaren van ontwikkeling besloot de minister om C2000 uit te rollen. ‘Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken’, is het spreekwoord, maar met het resultaat van de migratie C2000 zijn wij absoluut niet blij. Direct na de uitrol blijkt dat zich tal van storingen voordoen. Uitvallende apparatuur, wegvallende verbindingen en onverstaanbare gesprekken zijn het resultaat. Storingen die tot op heden voortduren.

De technische collega’s van het PDC en andere diensten werken zich een slag in de rondte om de storingen op te lossen en kijken naar de diepere oorzaken daarvan. Van begin af aan zijn wij in onze eenheid Zeeland-West-Brabant actief om melding te maken van storingen. Soms lijkt het alsof wij de enige klagers zijn in het land. Niets is minder waar. Ook elders in het land ondervinden politiemensen problemen met C2000. Wij zien ons communicatienetwerk als verbinding voor de burger ‘als elke seconde telt’. Bovenal zijn onze verbindingen voor collega’s de life-line met de meldkamer. Daar moeten wij blind op kunnen vertrouwen.

Collega’s op straat en collega’s op de meldkamer hebben al een hoge werkdruk. Zij ervaren nu een extra druk om gewoon hun werk te doen doordat zij daarin worden gehinderd door het haperen van het C2000-netwerk en de apparatuur. Onze collega’s op de meldkamers zien dat zij hierdoor de veiligheid van collega’s op straat niet kunnen garanderen. Dit tot grote frustratie. Wij hebben de werkgever aangesproken op zijn verantwoordelijkheid. Het is het ‘cadeautje’ van de minister, maar de korpschef is en blijft verantwoordelijk voor de veiligheid van ons als politiemensen op straat. Iedere dag maken wij als collega’s vanuit onze eigen ervaringen een overzicht van problemen met C2000 en maken daar melding van. Wij staan aan de vooravond van carnaval en willen ‘gewoon’ veilig ons werk doen.

Meld iedere storing! Doe dit bij de meldkamer en je lijnchef en meld het schriftelijk via het korpsnet. Wij blijven als ACP in Zeeland-West-Brabant, samen met de eenheidsleiding en ondernemingsraad, aandacht vragen voor de huidige problemen tot het moment dat we een betrouwbaar C2000-netwerk hebben.

In de media

Maarten Brink vertelde over de C2000-problemen bij RTL Nieuws en NOS. Het item bij RTL Nieuws terugkijken? Dat kan via DEZE LINK (vanaf 3 minuut 28).


Melding maken van elke storing

Ervaar jij problemen met het vernieuwde C2000? Meld dat dan vooral bij de meldkamer of jouw lijnchef. Niet enkel politiemedewerkers in de eenheid Zeeland-West-Brabant kampen immers met de gevolgen van haperingen in het nieuwe communicatiesysteem. Het is een landelijk probleem.

Jouw melding draagt eraan bij dat de werkgever goed zicht krijgt op waar verbeteringen nodig zijn. De ACP heeft direct contact met collega’s op de werkvloer en dringt - op basis van de ervaringen van collega’s - bij de werkgever aan op een oplossing voor de problemen met C2000.

Lees ook

Noodzaak tot snelle oplossing voor problemen C2000

OOK INTERESSANT

bottombanner

LID WORDEN VAN DE ACP?

AANMELDEN