12 dec 2019, reorganisatie
De politievakbonden hebben tijdens het Centraal Georganiseerd Overleg Politie (CGOP) met de werkgever spelregels afgesproken over de reorganisatie van de beslaghuizen. Alle betrokken collega’s krijgen de garantie dat zij hun werk in het beslaghuis kunnen blijven uitvoeren. De bonden vinden het echter onbegrijpelijk dat de werkgever voor het inrichten van de beslaghuizen formatieplekken in operationele teams wil schrappen, terwijl de krapte daar al onaanvaardbaar groot is. Wij hebben de werkgever indringend opgeroepen een andere oplossing te zoeken.
De beslaghuizen worden overgeheveld van de 10 teams Regionale Facilitaire Services (teams RFS) binnen de dienst FM in het PDC, naar de afdelingen Regionale Coördinatietaken, binnen de dienst DROS in de 10 regionale eenheden. Daarbij doemde wel een flinke uitdaging op: het huidige aantal formatieplekken in het PDC dat is bestemd voor werkzaamheden in het beslaghuis, bleek veel te weinig. Om het werk toch te kunnen doen, werken veel collega’s in het beslaghuis al jaren op basis van een tijdelijke tewerkstelling.
Afgesproken is dat alle collega’s die nu een functie in de beslaghuizen hebben, een plek krijgen in de nieuw ingerichte beslaghuizen in de eenheden. Daarnaast krijgen alle collega’s die dit werk op 18 november 2019 (de startdatum van de reorganisatie) langer dan 2 jaar op basis van een tijdelijke tewerkstelling deden, een plek in de nieuwe beslaghuizen aangeboden. Omdat in de nieuwe inrichting gekozen is voor andere functies (er wordt gewerkt met functies uit de LFNP-reeks Intake & Service, in plaats van functies uit de HSM-functiereeks) gaat een behoorlijk aantal collega’s er bovendien in schaal op vooruit.
Hoewel dus voor het zittende personeel goede afspraken zijn gemaakt, is er wel een belangrijk punt waar de werkgever de plank volgens de ACP en andere bonden volledig misslaat. De werkgever heeft namelijk besloten dat de eenheden zelf moeten opdraaien voor de kosten van de extra benodigde formatieplekken (in totaal 88 fte). De meeste eenheden hebben daarbij de ‘kaasschaafmethode’ gehanteerd: zij hebben formatieplekken uit onderbezette teams in het primaire proces geschrapt, waaronder de GGP.
Het verkleinen van de formatie in onderbezette teams kan de werkdruk – die al torenhoog is – nog meer verhogen. De politiebonden eisten vorige maand acute maatregelen van het bevoegd gezag om uitputting van de organisatie te voorkomen. Hier gebeurt nu echter het tegenovergestelde. Volgens de bonden is het niet uit te leggen dat in de operationele sterkte formatieplekken worden geschrapt. De bonden kunnen dit echter niet tegenhouden, omdat de werkgever en de medezeggenschap over de inrichting van de organisatie beslissen.
Reorganisatie DIV: 86 banen op de tocht
Bij de dienst informatievoorziening (DIV) is het al een tijdje onrustig door de aangekondigde verplaatsing van het fysieke archief van de Nationale Politie naar Doc-Direct, een onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Een uitbesteding die voor het werk en het toekomstperspectief van ruim 80 medewerkers ingrijpende gevolgen zal hebben. Op dinsdag 24 mei houden
12 mei