Vakantie geannuleerd door coronavirus: en nu?

Vakantie geannuleerd door coronavirus: en nu?

22 apr 2020, rechtshulp privé

Veel collega’s hebben voor de komende periode een vakantie geboekt. Vanwege het coronavirus worden pakketreizen, vluchten en vakantiewoningen nu massaal geannuleerd. Los van de vraag hoe de werkgever omgaat met uren die je vrij hebt gevraagd*, loop je waarschijnlijk tegen vragen aan als het gaat om jouw rechten in de richting van aanbieders van deze pakketreizen, vluchten en vakantiewoningen. Wat zijn in zo’n geval jouw rechten? Kun je jouw geld terugvragen? Of is er een andere oplossing? We zetten alvast een aantal feiten voor je op een rij.

Pakketreis geannuleerd

Als de reisorganisatie jouw pakketreis annuleert vanwege het coronavirus, dan kun je jouw geld terugvragen. Veel reisorganisaties die zijn aangesloten bij ANVR en SGR geven nu een voucher ter waarde van je aanbetaling of de volledig betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig. De reisorganisatie kan daarmee een faillissement voorkomen doordat zij niet direct een grote groep reizigers hoeft terug te betalen.

Voucher ontvangen pakketreis

Je bent niet verplicht om de voucher te accepteren. Je houdt namelijk het recht op jouw geld terug. Het kan alleen wel verstandig zijn, omdat de voucher gedekt is door SGR. Gaat de reisorganisatie in de tussentijd failliet? Dan staat SGR garant voor het bedrag dat je hebt betaald voor jouw reis. Ook als je de voucher inmiddels hebt gebruikt voor een nieuwe vakantie. Zowel ACM als het Ministerie van Economische Zaken staan achter het voorstel van de voucher.

Voor de voucher is nu bedacht dat je pas vanaf zes maanden na ontvangst van de voucher jouw geld terug kunt vragen. De vraag is hoe een rechter hierover denkt. Als je na die zes maanden besluit om geen gebruik te maken van de voucher, heeft de reisorganisatie de plicht om je de betaalde reissom terug te betalen.

Accepteer je de voucher niet? Dan staat de SGR niet garant als de reisorganisatie failliet gaat. De overeenkomst tussen jou en de reisorganisatie bestaat immers niet meer nadat de voucher zijn geldigheid verloren heeft.

Je moet zelf de afweging maken. Misschien kun je de komende periode niet op vakantie? Dan heb je niet zoveel aan de voucher. Bespreek in dat geval met jouw reisorganisatie hoe je de situatie samen oplost. ANVR-reisorganisaties hebben namelijk aangegeven dat zij soepel met de regeling zullen omgaan.

Zelf pakketreis annuleren

Is het reisadvies van de overheid ‘code rood’ voor jouw vakantiebestemming? Dan kunt je jouw pakketreis kosteloos annuleren. Ook in dat geval zul je waarschijnlijk een voucher ontvangen. Is de code oranje? Dan heb je een goede reden om te annuleren, maar mag de reisorganisatie de vakantie wel laten doorgaan. Bespreek dus eerst samen of je jouw reis kosteloos kunt annuleren of niet. Dit voorkomt dat je verrast wordt door annuleringskosten.

Wil je zelf niet meer op reis? Bijvoorbeeld omdat je niet op vakantie durft vanwege de huidige situatie op jouw bestemming? Dan kun je jouw reis niet kosteloos annuleren. Kijk altijd goed naar de voorwaarden die gelden voor jouw boeking.

Losse boekingen: vlucht en hotel

Heb je een losse boeking gedaan? Je hebt bijvoorbeeld een vakantiewoning of hotel los geregeld. Kijk dan altijd goed naar de algemene voorwaarden. Deze verschillen per boeking. In de uitzonderlijke situatie rond het coronavirus kun je het best overleggen met het verhuurbedrijf of het hotel. Misschien kun je jouw boeking verzetten?

Kijk ook goed of het verhuurbedrijf de overeenkomst nog wel kan nakomen door de huidige maatregelen van de overheid. Dit verschilt per boeking. Als u een vakantiewoning voor een grote groep hebt geboekt, kan het verhuurbedrijf op dit moment geen veilige vakantiewoning bieden. Wellicht dat het verhuurbedrijf jou ook een voucher aanbiedt.

Misschien heb je de vlucht apart geregeld. Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, dan heb je als passagier recht op jouw geld terug voor het ticket. Of je gaat mee met een alternatieve vlucht. Dit geldt voor een vlucht die vertrekt vanuit de Europese Unie. En voor een vlucht die aankomt in een land van de EU, uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij die is gevestigd in de EU. Ook luchtvaartmaatschappijen verstrekken nu vouchers. Als dat een goede oplossing voor je is, kun je de voucher natuurlijk accepteren.

Mocht je er niet uitkomen, dan kun je ook altijd contact opnemen met de organisatie achter jouw reis- of annuleringsverzekering. Wellicht dat die iets voor je kan betekenen. Houd er wel rekening mee dat niet vanuit alle verzekeringen in deze situatie een vergoeding komt.

Toekomst onzeker

Het is nog onzeker hoe de huidige situatie zich gaat ontwikkelen. Het is een bijzondere tijd en daarom is het altijd goed om met de andere partij te kijken naar een redelijke oplossing. Blijf dus vooral in gesprek met elkaar!

*Een overzicht van de afspraken binnen de politiesector als het gaat om de toekenning van verlof in deze tijd staat op het korpsintranet. Heb je daar onverhoopt nog vragen over, dan kun je contact opnemen met de ACP.

 

OOK INTERESSANT

bottombanner

LID WORDEN VAN DE ACP?

AANMELDEN