Virgil: ‘Elk 112-gesprek is een uitdaging’

Virgil: ‘Elk 112-gesprek is een uitdaging’

20 jul 2021, Werk

De ACP is de politievakbond voor alle politiemensen, van collega’s op straat tot collega’s achter het bureau. Het werk van al deze politiemensen is zeer verschillend. In deze rubriek 'Vak in beeld' daarom aandacht voor uiteenlopende functies en taken binnen de politie. Ditmaal vertelt Virgil de La Haye (35) over zijn vak. Na 12 jaar in de noodhulp op straat, werkt Virgil sinds eind 2019 als centralist binnen het operationeel centrum (meldkamer) in Haarlem.

Wat is je functie?

“Ik werk als centralist. Je bent in die functie samen met collega’s verantwoordelijk voor de intake (aanname telefoon) en de regie (aansturing van politievoertuigen). Tijdens de intake neem je onder andere de inkomende telefoontjes van burgers aan. We zijn het eerste aanspreekpunt voor mensen die de politie nodig hebben. Denk aan 112-meldingen. Ook kan het zijn dat de collega’s van 0900-8844 iemand aan de telefoon hebben over een situatie waar met spoed politie heen moet. Dan wordt het gesprek naar ons doorverbonden. Daarnaast bellen overige ketenpartners. Zo staan wij dagelijks in contact met Rijkswaterstaat en de provincie in verband met meldingen van verkeersongevallen of afgevallen lading.”

Wat spreekt je het meest aan in je werk? En wat juist minder?

“De afwisseling tussen de intake en de regie spreekt mij aan en elk 112-gesprek is een uitdaging. Sommige mensen zijn in paniek en schreeuwen of gillen aan de telefoon. Dan is het aan ons om onder druk rustig te blijven en een melding aan te maken. De mindere kanten van het werk zijn de meldingen waarbij mensen om het leven zijn gekomen. Soms krijg je ook mensen aan de telefoon die bijvoorbeeld hun geliefde plotseling overleden aantreffen, door natuurlijk overlijden of zelfdoding.”

Is er een melding die veel indruk heeft gemaakt op je?

“Een aantal maanden geleden belde een moeder die aangaf in de woning van haar zoon te staan. Ze bevond zich voor de deur van de badkamer waarop een briefje was vastgemaakt. In dat briefje stond dat ze 112 moest bellen en de deur niet moest opendoen. Dit is foute boel, dacht ik meteen, en ik maakte een spoedmelding aan voor mijn collega’s op straat. In de tussentijd bleef ik in contact met de moeder, in afwachting van de hulpdiensten. Toen de collega’s ter plaatse kwamen, troffen ze haar zoon aan die niet ademde en werd de reanimatie gestart. Er gaan op zo’n moment allerlei dingen door je heen, maar het is voor ons belangrijk om rustig te blijven.”

Hoe ziet je werkdag er doorgaans uit?

“De werkdagen bestaan voor centralisten uit een ochtend-, avond- of nachtdienst. De dag start met een briefing. Hierin worden de bijzonderheden en indeling van collega’s besproken. Het kan zijn dat wij ingedeeld staan voor het aannemen van telefoontjes of het aansturen van de politievoertuigen. Verder hebben wij een tafel voor ketenpartners, zoals de handhavers en boswachters in Noord-Holland. Wij sturen hen bijvoorbeeld naar meldingen rond parkeerproblemen en overlast van zwervers of jeugd. Naast de centralisten hebben wij ook een senior en een officier van dienst operationeel in dienst. Zij houden het overzicht en staan in contact met overige diensten.

De afgelopen weken heb ik verschillende voertuigen mogen aansturen bij grote incidenten, zoals een grote brand in Volendam en een gaslek in Oosterblokker. Je stuurt dan ongeveer 13 tot 14 politievoertuigen aan. In sommige gevallen stuur je ook de politiehelikopter aan als die boven onze regio vliegt.”

Wat voor andere meldingen krijgen jullie zoal door corona(maatregelen)?

“Veel mensen bellen in deze tijd over samenscholing. Denk hierbij aan grote illegale feesten en overige festiviteiten. Ook over het overtreden van de avondklok hebben veel mensen gebeld. Dit kost ontzettend veel inzet van de politie. Bij sommige meldingen kregen wij gelukkig ondersteuning van de landelijke eenheid, de koninklijke marechaussee en handhavers.”

Hoeveel werkdruk ervaar je?

“Op sommige momenten, ochtend of avond, worden op de meldkamer ongeveer 800 meldingen verwerkt. Het is dan werken onder grote druk. Wel is de laatste jaren flink geïnvesteerd in de werving van nieuwe centralisten. Zo zijn er afgelopen jaar bijna 21 centralisten aangenomen. Dat zijn collega’s die al bij de politie werken, maar ook mensen die geen achtergrond binnen de politie hebben en zijn opgeleid tot centralist.”

Helpt het je als centralist dat je ervaring hebt als agent op straat?

“Ik heb ruim 12 jaar op straat gewerkt. Bij de meeste meldingen die op het scherm verschijnen, ben ik zelf ooit een keer geweest. Hierdoor kan ik voor mijzelf sneller inschatten wat er nodig is. Toen ik nog op straat werkte, dacht ik dat het rustig op de meldkamer was, maar het gaat qua meldingen soms ineens naar 200. Het is dan mooi om te zien dat je als team in één dienst meer dan 800 meldingen samen aanneemt en uitgeeft.”

Deze rubriek is eerder gepubliceerd in het bondsmagazine Politiebericht (juli 2021).

OOK INTERESSANT

bottombanner

LID WORDEN VAN DE ACP?

AANMELDEN