ACP | Politievakbond ACP

Geluidsbelasting motorrijders: Onderzoek afgerond en nu?

Op korte termijn moeten alle motorrijders onderzocht worden op gehoorschade en krijgen zij de juiste gehoorbescherming. Daar hoort ook het windscherm bij dat het meest effectief is. Het gehoor van alle motorrijders moet daarnaast periodiek gecontroleerd worden en de collega’s moeten zo snel mogelijk worden geïnformeerd over de risico’s en gevolgen van gehoorschade en welke maatregelen de werkgever gaat nemen. De werkgever is verplicht alles te doen om geluidsbelasting te beperken. Deze conclusies trekt de ACP na het uitkomen van een rapport naar geluidsbelasting onder motorrijders.

Dit onderzoek voerde de Nationale Politie, op aandringen van de ACP, in de afgelopen maanden uit. Het onderzoeksrapport geeft helder inzicht in de elementen die voor gehoorschade zorgen. “Het onderzoek bevestigt wat we al vermoedden en laat zien dat ingrijpen, naast de lange termijn, op korte termijn hoogst noodzakelijk is. Gehoorschade staat nu op de kaart bij de Nationale Politie. Dat is mooi. We willen nu dat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Dat verdienen onze collega’s en hun gezondheid”, aldus Erwin Koenen, vice-voorzitter van de ACP.

Onderzoeksresultaten

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek laten zien dat:

  • Het geluidsniveau duidelijk toeneemt bij hogere snelheden
  • Het Wünderlich windscherm betere bescherming biedt dan de huidige schermen op de BMW motoren. Het verschil kan 6dB winst opleveren
  • Ten aanzien van de lengte van de rijder geen heldere conclusies kunnen worden gegeven
  • Alleen bij de zwaarste filters in de otoplastieken de geluidsbelasting binnen de grenzen van het Arbobesluit (85 dB(A)) blijft
  • De invloed van spraakcommunicatie via portofoon en mobilofoon groter is dan die van otoplastieken, windscherm, helmstand, motortype en gebruik van de geluidssignalen. “De geluidsniveaus ten gevolge van de portofoon overstijgen het achtergrondgeluidsniveau op sommige momenten tot wel 20 dB.”
  • In het rapport wordt aanbevolen om zowel het geluidsniveau als de tijdsduur van het portofoongeluid te beperken.
  • De werkgever een plan van aanpak moet maken gericht op het beheersen van geluidsbelasting volgens de richtlijnen van de Arbo-wetgeving.

 

Wat gaat de ACP nu doen?

Koenen: “Maanden geleden hebben we voor het eerst met een groep motorrijders de noodklok geluid. De inspectie SZW (voormalig Arbeidsinspectie) hebben we daarvoor ook ingeschakeld. De oren van de werkgever zijn nu geopend en we zien dat het gezondheidsprobleem gehoorschade serieus wordt genomen. Het spreekt voor zich dat we het hier niet bij laten. Naar aanleiding van de uitkomsten van het rapport hebben we een brief gestuurd naar de werkgever met onze reactie. We kondigden eerder al bijeenkomsten aan. De werkgever wil dit ook gaan doen. Mogelijk trekken we daarin gezamenlijk op. Daarnaast blijven we de werkgever op de huid zitten op de actiepunten die zijn vastgesteld naar aanleiding van het rapport. Belangrijk is dat alle motorrijders weten wat de risico’s op gehoorschade zijn en hoe zij dit met hulp van de werkgever kunnen voorkomen. Collega’s die al gehoorschade (denken te) hebben moeten de juiste hulp en begeleiding krijgen. Het is ons alles waard dat de gezondheid van politiemensen nu en in de toekomst de hoogste prioriteit krijgt.”

Het noodsignaal nog niet getekend? Doe het hier!

Meer informatie

Rapport Fase 1 Geluidsbelasting motorfiets Embedded Acoustics

Rapport Fase 2 Embedded Acoustics

Advies geluidsbelasting motorrijders Nationale Politie

Terug naar overzicht

De ACP biedt leden juridische hulp zodat je bij problemen over werk en inkomen verzekerd bent van rechtshulp. Je kunt ook gebruikmaken van de uitgebreide dienstverlening en diverse ledenvoordelen


Ook reageren?

Log hieronder in met je e-mailadres of lidnummer en je wachtwoord. (Hulp bij inloggen)

  • Houd rekening met je voorbeeldfunctie: ook burgers lezen jouw reactie.
  • Behandel iedereen met respect.
  • Kwetsende of aanstootgevende reacties worden verwijderd.
  • Heb je vragen? Mail ons.

Door het gebruik van deze site, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close