ACP | Politievakbond ACP

Wetteloos water zonder politie

Door: een senior politiemedewerker (voor de reorganisatie: brigadier gezagsvoerder zeevaart)

De helft van Nederland ligt aan het water. Dat is waar ik en mijn collega’s van de Waterpolitie Landelijke Eenheid (LE) tot dinsdag toezicht hielden. Nu handhaaft daar niemand. Los van de Zeehavenpolitie Rotterdam en (in de binnenvaart) enkele collega’s uit andere Eenheden.

Dat betekent dat er op de kilometers kuststrook en vele rivieren, kanalen en plassen in Nederland geen controle is. Negentien politieboten en een aantal RIB’s liggen afgemeerd aan de opstapplaats. Dobberend in zacht kabbelend water. Ik en mijn collega’s voeren actie en gaan voorlopig niet meer het water op. Eerst zal er vanuit de bazen erkenning moeten komen voor het nautisch werk dat wij doen. Ook als dat niet ‘budgetneutraal’ kan. Hoe verschrikkelijk we het ook vinden om het waterwerk neer te leggen: de situatie nog langer negeren, is te risicovol. Het maakt ons werk onveilig. Want wie brengt de boot straks thuis als er naast de gezagsvoerder geen stuurman meer is? En hoe kunnen we langs de hele kustlijn ons werk doen als gezagvoerders met een beperkte bevoegdheid maar 12 mijl vanaf hun haven mogen?

Bedenk wel: Nederland is een van de drukst bevaren landen ter wereld en zonder waterpolitie is er geen controle op die snelweg van het water. Kunnen schepen die te hard varen, onderbemand zijn of aan oppervlaktevervuiling doen gewoon hun gang gaan. Wij zijn het ook die drugssmokkelaars onderscheppen en aanhouden voor onderzoek door recherche. Al ontbreekt het ons sowieso al aan mogelijkheden om die smokkel tegen te gaan. Als waterpolitie hebben we ook de internationaal opgelegde taak om met steekproeven de oliejournaals van zeeschepen te controleren, zodat niets daarvan in zee verdwijnt. Het landelijk team onderwaterzoeking is vleugellam als wij ze niet meenemen op zoek naar lijken, wapens en andere zaken die belangrijk zijn voor forensisch onderzoek. Wij controleren met de Voedsel en Warenautoriteit of er geen visstroperij is. Bijvoorbeeld op het IJsselmeer, waar de palingstand gevaarlijk laag is. Wij doen alles wat politiewerk is, maar dan op het water. Kort geleden hielden ik en mijn team in de haven een zeiljacht aan met wel héél veel bemanning. Het bleken vluchtelingen die naar Engeland wilden.

Ondanks onze acties, varen we nog wel uit bij noodmeldingen. Want hoe oneens we het ook met de baas zijn, een burger in nood laat je als politieman of -vrouw niet barsten. Dat weet de eenheidsleiding, dus laten zij ons (voor zolang de acties duren) de rest van de tijd bijspringen op treinen en wegen. We zitten tenslotte toch al bij de Dienst Infra. Intussen heeft iedereen op die strekkende kilometers water vrij spel. En misschien is het nu wat koud, maar bedenk je eens wat dat betekent in hartje zomer. Als er weer recreatie op het water is. Zeker waar beroepsvaart en pleziervaart samenkomen, ontstaan dan extra risico’s. Wel eens stil gestaan bij hoe groot de dode hoek van een binnenvaartschip is? En wat als de Brexit straks een feit is en Nederland de buitengrens van Europa wordt? Als je dan geen politievaartuigen hebt, maak je jezelf wel erg kwetsbaar. Hoe belangrijk de organisatie dit alles vindt, zal nu moeten blijken. Komen zij over de brug en maken zij de situatie weer werkbaar, dan komen wij weer naar de brug van de boot. Achter het roer op het water: daar waar we horen te staan.

 

Terug naar overzicht

De ACP biedt leden juridische hulp zodat je bij problemen over werk en inkomen verzekerd bent van rechtshulp. Je kunt ook gebruikmaken van de uitgebreide dienstverlening en diverse ledenvoordelen


Ook reageren?

Log hieronder in met je e-mailadres of lidnummer en je wachtwoord. (Hulp bij inloggen)

  • Houd rekening met je voorbeeldfunctie: ook burgers lezen jouw reactie.
  • Behandel iedereen met respect.
  • Kwetsende of aanstootgevende reacties worden verwijderd.
  • Heb je vragen? Mail ons.

Door het gebruik van deze site, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close