26 okt 2021, Werk
De politiebonden ACP en NPB hebben verontwaardigd gereageerd op het besluit van de politie-eenheid Noord-Nederland om abrupt alle roosters van de collega’s in Ter Apel om te gooien en al toegekende 4x9 uurs-werkweken te vervangen door 5x8 uurs-werkweken. ‘We begrijpen dat de roosterdruk enorm is gestegen door de toevloed aan vluchtelingen,’ aldus de bonden. ‘Maar dat is onvoldoende rechtvaardiging voor het op eigen houtje buiten werking stellen van de rechtspositie van de medewerkers op het gebied van veilig en gezond werken en een verantwoorde balans tussen werk en privé.’
Het is veel medewerkers vooral in het verkeerde keelgat geschoten dat de drastische maatregelen zijn genomen zonder enig overleg met de werkvloer. De eenheidsleiding meldde met een stalen gezicht dat de bonden en de ondernemingsraad het opschorten van de rechtspositie hadden gesteund, maar dat klopte niet. De bonden wisten nergens van en hebben dus ook nergens mee ingestemd; de OR was wel geïnformeerd maar had evenmin ingestemd.
Ook op individueel niveau zijn collega’s niet gevraagd mee te denken over tijdelijke extra inzetmogelijkheden om de toegenomen vluchtelingenstroom aan te kunnen. De medewerkers kregen simpelweg het dienstbevel dat ze voorlopig in twee diensten moesten gaan werken. Die afstandelijkheid is ze koud op hun dak gevallen, want de loyaliteit ten opzichte van het werk is ook in Ter Apel nog steeds erg groot.
Met name het schrappen van diensten van negen uur leidt tot onbegrip. In tegenstelling tot veel leidinggevenden zien de meeste collega’s het negende uur van een dienst gewoon als een volwaardig werkuur, zeker bij een ongewoon hoge werkdruk. Bij een eerdere problematisch verhoogde instroom van vluchtelingen (in 2015) werd in Ter Apel ook overgestapt op werken in twee diensten, maar toen met behoud van de al toegekende diensten van negen uur. Frappant praktijkvoorbeeld: een collega draaide na het dienstbevel netjes een dienst van acht uur maar moest vervolgens anderhalf uur blijven overwerken om zijn werk gedaan te krijgen.
Het onbehagen op de werkvloer is tastbaar: aangezien alle collega’s in Ter Apel 9 uurs-diensten draaiden, moeten ze nu allemaal twee dagen per periode meer werken zonder daarvoor betaald te worden. Ook melden veel collega’s zorgtaken die in de knel komen door het wegvallen van hun roostervrije dag; voor de opvang van kinderen en hulpbehoevende familieleden moe(s)ten snel alternatieven worden geregeld – onbekend is voor hoe lang.
Voor de extra collega’s uit andere eenheden die in Ter Apel worden ingezet, geldt de reistijd als werktijd en sommigen slapen betaald in een hotel. Aan de andere kant moeten deze ondersteunende collega’s door de vaste medewerkers worden ingewerkt en vaak mogen ze eerder naar huis – waarna de achterblijvers hun klussen moeten afmaken door overuren te draaien. Menigeen voelt zich niet gehoord en onvoldoende gewaardeerd.
De bonden zijn druk bezig zich te verdiepen in de juridische mogelijkheden om de werkgever tot de orde te roepen. Geen overbodige luxe, als je bedenkt dat het eigenmachtige optreden van de eenheidsleiding van Noord-Nederland – onder aanvoering van politiechef Gery Veldhuis – gesteund wordt door de landelijke korpschef, Henk van Essen.
‘We moeten niet in de situatie belanden dat de capaciteitsproblemen van het korps een gangbare reden worden om de rechtspositie van de medewerkers op de tocht te zetten,’ stellen de bonden. ‘De ingrepen in Noord-Nederland zijn paniekvoetbal en moeten ook als zodanig benoemd worden. Voor je het weet maakt de werkgever er een gewoonte van om een te hoog werkaanbod aan te voeren als argument voor nog meer beknottende maatregelen: het nog verder inperken van de verlofmogelijkheden bij de politie, het nog korter van tevoren omgooien van roosters, het opleggen van nog meer (verkapte) piketdiensten, het laten draaien van onevenredige veel diensten door deeltijders – en ga zo maar door.’
Reorganisatie DIV: 86 banen op de tocht
Bij de dienst informatievoorziening (DIV) is het al een tijdje onrustig door de aangekondigde verplaatsing van het fysieke archief van de Nationale Politie naar Doc-Direct, een onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Een uitbesteding die voor het werk en het toekomstperspectief van ruim 80 medewerkers ingrijpende gevolgen zal hebben. Op dinsdag 24 mei houden
12 meiOnderhandelingen politie-cao in cruciale fase
Afgelopen maandag zijn de onderhandelaars van de politiebonden en de werkgever (de minister van Justitie en Veiligheid en de korpsleiding van de Nationale Politie) begonnen aan een serie marathon-vergaderingen over een nieuwe politie-cao. Vandaag of morgen zal duidelijk zijn wat deze intensieve nu-of-nooit-aanpak voor resultaat heeft opgeleverd. Op maandag 9 mei starten de bonden met
4 meiCao-actie: politie negeert meldingen geluidsoverlast
De politiebonden roepen hun leden op vanaf woensdag 6 april niet meer te reageren op meldingen van geluidsoverlast. Dit is de vijfde protestactie in het actietraject Van kwaad tot erger, gericht tegen het uitblijven van een fatsoenlijke nieuwe politie-cao voor 2022 en 2023. De bonden willen dat politiemensen die een melding van geluidsoverlast ontvangen –
4 aprDe feiten over het DRIO-debacle in Oost-Brabant
Bij de reorganisatie van de Dienst Regionale Informatie Organisatie (DRIO) in Oost-Brabant is onder de medewerkers onnodig veel weerstand gewekt en kwaad bloed gezet door tekortschietende communicatie. De venijnige geruchten die daarna over de leidinggevenden de ronde gingen doen en zorgden voor ontsporing van het veranderproces zijn volkomen ongegrond. Dat concludeert de onafhankelijke commissie-Busker in
24 novBezuiniging ondersteuning raakt politie
‘Links en rechts efficiënter werken is haalbaar, maar het houdt een keer op. De korpsleiding moet toch de effecten zien van deze bezuiniging’, vraagt een politieman in een ondersteunende functie zich verbijsterd af over de besparingsmaatregelen bij niet-operationele politiediensten. Het is extra wrang dat er wordt gesproken over investeringen voor de aanpak van (zware georganiseerde) misdaad. Tegelijkertijd moet de politie bezuinigen door een begrotingstekort. Dat is niet uit te leggen. Hoe je het ook wendt of keert, korten op de ondersteuning leidt uiteindelijk net zo goed tot gevolgen voor het politiewerk op straat.
12 nov